4. tétel Hardvereszközök jellemzése Ismertesse a számítógépes adatbeviteli eszközöket és alapvető feladatait. - A billentyűzet az írott szöveg bevitelére szolgál, valamint befolyásolható vele a számítógép működése. Fizikailag a billentyűzet a főleg négyszög alakú billentyűk, más néven gombok elrendezéséből áll. A gombokra különböző karakterek és feliratok vannak gravírozva vagy nyomtatva; a legtöbb gomb esetében a gomb minden lenyomása megfelel az adott szimbólum leírásának. - A számítógépes egér (röviden egér, angolul computer mouse) kézimutatóeszköz számítógépekhez, egy kis, kézhezálló tárgy egy vagy több gombbal. Az egér belsejében található érzékelő felismeri és továbbítja a számítógép felé az egér mozgását egy sima felületen. - A tapipad, érintőpad (angolul touchpad) egy mutatóeszköz-típus, leggyakrabban alaptopokon található és az egeret helyettesíti. A touchpadon ujjunkat mozgatva tudjuk irányítani a kurzort a képernyőn. Az alatta lévő két gomb a kattintásra szolgál, az egér gombjainak funkcióit tölti be. - Az érintőképernyő egy olyan vizuális megjelenítő és egyben adatbeviteli felület, amelyet megérintve meghatározza az érintés koordinátáit és ennek alapján vezérelhető az érintőképernyővel ellátott eszköz. - A fényceruza egy kézi mutatóeszköz számítógépekhez. - Működési elve az, hogy a ceruza hegyében elhelyezett fényérzékelő amely fotoelektronikus cella érzékeli azt, amikor a képernyő frissítésekor rávillant. - A grafikus tábla általában A4 vagy A5 méretű érzékelőtábla (mérnöki munkában tervrajzok beviteléhez használják.) - Játékoknál használhatjuk: - botkormány, kormány + pedál - A lapolvasó (scanner) képek digitalizálására megalkotott eszköz. - Lehetőségünk van a képek,videók digitális létrehozására is. Ehhez két elterjedt készüléket használhatunk: o Digitális fényképezőgép o Digitális videokamera - Beviteli periféria még a mikrofon, amit az interneten keresztül lebonyolított telefonálásokhoz, videokonferenciákhoz is használhatunk. Mutassa be az egér működési elvét. - Az egér belsejében található érzékelő felismeri és továbbítja a számítógép felé az egér mozgását egy sima felületen. Az egér mozgatása többnyire a monitor képernyőjén megjelenő egérmutató (általában nyíl, ritkábban szálkereszt formájú grafikus elem) helyzetét befolyásolja. Ismertesse a különböző elven működő egerek tulajdonságait és a számítógéphez való csatlakozási módokat. - A mechanikus egér működése. 1: Az egér mozgatása elforgatja a golyót. 2: Az X és Y hengerek tartják a golyót, és továbbítják a mozgást. 3: Fényáteresztő résekkel rendelkező korongok. 4: Az infravörös LED átvilágít a korongok résein. 5: A szenzorok érzékelik a fényimpulzusokat. - Az optomechanikus egér működése. A 2 egymásra merőleges hengeren ülő görgő a golyó mozgását érzékeli. - Ezt a kódtárcsa optikai, majd a processzor elektromos jelekké alakítva ’’közöl információt a géppel.” - Az optikai egérnek se golyója se görgője nincs. Ehelyett LED van benne és egy fényérzékelő. Az egérben lévő elektronika kiszámítja az elmozdulásnak nagyságát a padon. - Az irodai egereknél jobb minőségű, ún. gamer egereket főleg játékokhoz használják, mivel jobb tulajdonságokkal bírnak hagyományos társaiknál. - A hanyattegerek működési elve tökéletesen megegyezik a mechanikus egerekével, azzal a különbséggel, hogy a golyót (trackball) nem az egér aljába, hanem a tetejére építették, melyet a hüvelykujjunkkal tudunk mozgatni. - vezetékes,vezetéknélküli - Általában az egerek egy vékony elektromos kábelt használnak erre a célra, mely RS-232, ADB, PS/2 vagy USB Inter- fészen keresztül kapcsolódik a számítógéphez. - A vezeték nélküli egerek az adatokat többnyire Bluetooth , WiFi vagy infravörös sugárzás segítségével küldik át. -